BARCELONA SYMPOSIUM

7a Edició
21-22 Gener 2019
Museu d’Art Contemporani de Barcelona (MACBA)

[CATALÀ]

Descarregar programa  curt 
Descarregar programa complet (anglès)
Simposi Barcelona 2019—la setena edició de l’esdeveniment de referència de Talking Galleries que tindrà lloc el 21 i 22 de gener de 2019.
Més de 25 professionals de renom internacional d’Europa, Amèrica i Àfrica compartiran la seva visió amb una audiència d’uns 250 participants formada per galeristes, col·leccionistes, periodistes d’art, comissaris, artistes i directors fundadors.
Amb la voluntat d’aprofundir en la desigualtat de gènere dins del mercat de l’art, el simposi acull la sessió “Dones artistes al mercat de l’art”. Clare McAndrew (Arts Economics) proporcionarà les estadístiques per esbrinar l’abast del problema, Lisa Schiff (Schiff Fine Art) compartirà la seva experiència a petició de dones artistes, Vanessa Carlos (Carlos/Ishikawa) aportarà el seu bagatge com a galerista sobre la qüestió d’una representació igualitària. Anny Shaw (The Art Newspaper), la qual ha escrit molt sobre el tema, moderarà la xerrada.
Emmanuel Perrotin obrirà el simposi compartint el seu recorregut des de la seva primera galeria, ubicada al seu propi apartament, fins arribar a obrir sis espais a París, Nova York, Hong Kong, Seül, Tòquio i Xangai, gairebé 30 anys més tard.
JJ Charlesworth (ArtReview), Alison McDonald (Gagosian), Jane Morris (Cultureshock Media), i Anna Brady (The Art Newspaper) debatran sobre la ràpida ascensió dels nous agents en el camp editorial tradicional i la creixent competència de les galeries i les cases de subhastes en la producció de continguts, ja sigui Gagosian’s Quarterly, la revista Hauser’s Ursula o el creixement de podcasts com són Lisson, Zwirner o In Other Words.
La demanda d’art africà contemporani augmenta, i també ho són les vendes: les subhastes d’art africanes de Bonhams i Sotheby pugen un 42% al 2018 en comparació amb el 2017. Lerato Bereng (Stevenson Gallery), Touria El Glaoui (1:54 Contemporary African Art Fair), Peter Gerdman (ArtTactic), i Bomi Odufunade (Dash & Rallo) analitzaran quina és la força impulsora d’aquest mercat que està creixent.
Entre els col·laboradors de l’edició d’enguany tenim a Elizabeth Dee (Independent), Kenny Schachter (periodista, col·leccionista i comissari d’art), Simon de Pury (de Pury de Pury), JiaJia Fei (The Jewish Museum, NY), Tim Schneider (artnet News), Süreyya Wille (Artsy), Joe Kennedy (Unit London), Eugenio Re Rebaudengo (Artuner), Georgina Adam (The Art Newspaper), Melanie Gerlis (Financial Times) i Llucià Homs (Talking Galleries).
PROGRAMA
DIA 1 – DILLUNS 21 DE GENER
9.00-9.45 | Registre
9.45-10.00 | Parlaments de benvinguda
10.00-11.30 | Sessió inaugural | “El galerista trotamons”
Emmanuel Perrotin, Director fundador, Perrotin, París, Hong Kong, Nova York, Seoul, Tokyo, Shanghai
Conversa amb Georgina Adam, Periodista i editora del mercat de l’art, The Art Newspaper, Londres
Des de la seva primera galeria ubicada al seu apartament, fins arribar a obrir espais, 30 anys després, a París, Nova York, Hong Kong, Seoul, Tokyo, i Shanghai. Emmanuel Perrotin té una carrera brillant dins del món de l’art. Va fer que el seu espai de París acollís a tothom i arribés a nous públics de galeries més alternatives i menys conegudes. Reconegut per descobrir a artistes de gran renom com Takashi Murakami i Maurizio Cattelan, per haver organitzat el primer espectacle de Damien Hirst, així com també és conegut per les seves connexions socials i festes de luxe. Perrotin compartirà la seva visió sobre el seu camí i experiència com a galerista.
11.30-12.00 pausa cafè
12.00-13.30 | Taula rodona | “Dones artistes al mercat de l’art
Vanessa Carlos, Directora, Carlos/Ishikawa i fundadora, Condo, Londres
Clare McAndrew, Directora gerent, Arts Economics, Dublin
Lisa Schiff, Assessora d’art, Nova York
Moderadora: Anny Shaw, Periodista d’art, The Art Newspaper, Londres
Encara hi ha un greu desequilibri de gènere en tot el món de l’art i s’ha desencadenat la batalla pel reconeixement de la igualtat de drets a les dones artistes. Quins són els criteris seguits per avaluar tant el valor comercial i cultural de les obres d’art realitzades per dones professionals? Per què les dones tenen menys probabilitats d’obtenir la representació de la galeria que els homes? Per què els seus treballs solen ser més econòmics que els dels seus homòlegs? Aquesta sessió té com a objectiu augmentar la consciència sobre la igualtat de representació i els desafiaments que enfronten les dones artistes en el mercat de l’art dominat pels homes.
13.30-15.00  Dinar
15.00-16.15 | Conversa | “Estat de la qüestió sobre el mercat de l’art – Una conversa”
Simon de Pury, subhastador i col·leccionista d’art, de Pury de Pury, Londres
Kenny Schachter, periodista, col·leccionista i comissari d’art, Londres
Moderador: Tim Schneider, periodista d’art, artnet News i The Gray Market, Nova York
Dues figures de reconegut prestigi en el món de l’art, Simon de Pury i Kenny Schachter participaran en una divertida conversa sobre l’estat del mercat actual, tocant la crisi actual de les galeries, l’evolució i situació de les fires i la dinàmica de les vendes en les subhastes.
16.15-17.00 | Presentació | “Xarxes socials: els propers 4 mil milions”
JiaJia Fei, Directora de Digital, The Jewish Museum, Nova York
Durant els últims 15 anys, Facebook ha acumulat més de 2 mil milions d’usuaris, un terç de la població mundial. Quant de temps trigarà a arribar als propers 4 mil milions? Seguirà essent a Facebook? Mirant cap al futur de les xarxes socials i les tendències tecnològiques, aquesta conferència se centrarà en el proper gran camp de batalla digital i el que el món de l’art pot fer per mantenir-se al capdavant en el canviant mercat mundial.
17.00-17.45 | Presentació | “Més enllà de Blockchain: altres tecnologies que mereixen l’atenció de les galeries”
Tim Schneider, periodista d’art, artnet News and The Gray Market, Nova York
Tot i que, de vegades, Blockchain semblava monopolitzar l’enfocament mundial de l’art al 2018, no era només l’únic desenvolupament tecnològic que podia impactar en el sector de les galeries. Aquesta xerrada explora innovacions alternatives amb potencial per canviar el comerç artístic en un futur pròxim.
18.00-19.00 Visita guiada a l’exposició Un segle breu: Col·lecció MACBA
20.30-23.00 Dinar oficial a l’Hotel Alma (només pels participants acreditats)
DIA 2 – DIMARTS 22 DE GENER
09.30-10.00 | Presentació | “Un projecte híbrid. Nous models de negoci en el sector de l’art”
Eugenio Re Rebaudengo, fundador, Artuner
Artuner dirigeix els seus espectacles online o en espais emergents i no té lloc d’exposició permanent. Això permet que l’empresa sigui flexible, creativa en l’elecció de les ubicacions (alguns dels espectacles es van organitzar a petites illes gregues), i es presenten en tots els esdeveniments més importants, com ara la Biennal de Venècia. Aquest model nòmada pot ser una resposta a les crisis de la galeria en un moment on els lloguer són inaccessibles?
10.00-10.30 | Presentació  | “En un món centrat en el consumidor, com fer per mantenir l’importància/relevancia de les galeries?”
Joe Kennedy, Co-fundador, Unit London
En aquest món centrat en el consum i en la meva societat, alguns col·leccionistes veuen l’art com una forma d’expressar la seva personalitat. El desig de satisfer als col·leccionistes i exhibir artistes més demandats, pot xocar amb la missió de la galeria tradicional de formar el gust. En un moment d’inestabilitat financera, les galeries segueixen el mercat i deixen que els col·leccionistes dictin la direcció?
10.30-11.30 | Taula rodona“És injust el sistema de les fires d’art?”
Elizabeth Dee, Founder/CEO, Independent Art Fairs, New York/Brussels
Maribel López, Co-Director, ARCOmadrid, Madrid
Moderadora: Melanie Gerlis, Art Market Columnist, Financial Times, London
Dos galeristes esdevingudes directores de fira debatran entorn al panorama de les fires d’art, exposant les principals preocupacions que afecten el sistema actual: la fatiga i saturació, la pressió per a les galeries de nivell mitjà o la distància entre les mega-galeries i les galeries més petites, entre d’altres, alhora que explorant les formes de col·laboració per beneficiar a tots els agents del mercat.
11.30-12.00 pausa cafè
12.00-13.30 | Taula rodona | “Nous jugadors en el mercat editorial tradicional”
JJ Charlesworth, Crític d’art, editor ArtReview , Londres
Alison McDonald, Directora d’edició, Gagosian
Jane Morris, Editora, Cultureshock i The Art Newspaper, Londres
Moderadora: Anna Brady, Editora, The Art Newspaper, Londres
El ràpid augment dels nous jugadors en el camp editorial tradicional és un tema urgent per a molts periodistes i editors d’art. Avui dia, les revistes d’art han de competir no només entre elles i amb publicacions emergents online, sinó també amb departaments de continguts interns de cases de subhastes i grans galeries. Aquests agents, ja siguin Gagosian, Hauser & Wirth, Lisson o Zwirner, no dediquen cap despesa per atreure els millors talents, realitzar investigacions i executar la producció.
13.30-15.00  dinar
15.00-15.45 | Presentació | “Estratègies per a l’online
Süreyya Wille, Directora estratègica, Artsy
La presència online pot tenir un potencial per ampliar la geografia d’una galeria i ajudar-la a arribar a col·leccionistes internacionals. Una estratègia digital ben pensada i integrada per a les xarxes socials i les plataformes dedicades a la galeria pot atraure nous públics, cultivar relacions amb possibles col·leccionistes, però pot ajudar a impulsar les vendes?
15.45-17.00 | Taula rodona | “Àfrica, el mercat creixent”
Lerato Bereng, Directora associada, Stevenson Gallery, Johannesburg/ Ciutat del Cap
Touria El Glaoui, Fundadora, 1:54 Contemporary African Art Fair, Londres/ Nova York/
Peter Gerdman, Cap d’anàlisi de mercats, ArtTactic, Londres
Moderadora: Bomi Odufunade, Co-Fundador, Dash & Rallo Art Advisory, Londres/ París
La demanda d’art africà contemporani augmenta i les vendes a les subhastes d’art africanes de Bonhams i Sothebys van augmentar un 42% al 2018 en comparació amb el 2017, el que fa que el mercat d’art modern i contemporani d’Àfrica sigui un dels mercats d’art amb més ràpid creixement d’aquest any. L’èxit internacional dels artistes africans posa el continent al radar dels amants de l’art i li atorga la merescuda atenció dels col·leccionistes i les institucions.
17.00-18.00 | Sessió de cloenda | Georgina Adam, Elizabeth Dee, Ani Molnár i Tim Schneider
18.30-19.30 Cocktail de clausura
 Llengua: Les sessions es conduiran en anglès amb servei de traducció simultània al castellà.
El programa pot estar subjecte a canvis. 
  • Share